TEST TAPŞIRIQLARI
4. Balıqçı, iyirmi, biz, aldıq-sözləri üçün ortaq cəhəti müəyyənləşdirin.
Mövzu: Feli bağlamanın digər nitq hissələrindən fərqləndirilməsi.(VII sinif Azərbaycan dili)
Azərbaycan dili-6 |
|
1. Verilmiş cümlələrdə
fərqləndirilmiş hansı sözdəki şəkilçi xəbərlik şəkilçisidir?
A) Çox xoşbəxtəm
ki, vətənim Azərbaycandır.
B) Onunla söhbətim çox
çəkmədi.
C) Atam bizi heç vaxt
incitməzdi.
D) Məqsədimiz mənə aydın
olmadı.
2.Hansı cümlədə çıxışlıq
halda olan söz yoxdur.
A) Axşam növbəsinnən çıxan fəhlələr evə tələsirdilər.
B) Vüqar əşyalarınnan bir neçəsini torbaya yığdı.
C) Qardaşım
sərgiyə həyacannan hazırlaşırdı.
D) Duman dağ başınnan yavaş-yavaş kəndə sarı sürünürdü.
3.I və II hökmdən çıxış
edərək düzgün sillogizmi müəyyənləşdirin.
I hökm:İsmin bu halının
qrammatik şəkilçisi yoxdur və nə?
sualına cavab verir.
Iihökm: Bu halda olan söz
cümlədə,əsasən,feldən əvvəl işlənir.
A) Adliq hal
B) Qeyri-müəyyən yiyəlik hal
C) Yerlik hal
D) Qeyri-müəyyən təsirlik
A) İsmə aiddir
B) Köməkçi nitq hissəsidir.
C) Sifət, ismə aiddirlər
D) Əsas nitq hissəsidir.
5. “Oğul” sözünə hansı şəkilçiləri əlavə etsək,sözün son hecasındakı sait
düşər?
1.-dan 2.-um
3.-a 4.-un(hal) 5.-unuz
6.-da
A) 2 ,5 B) 1, 3 C) 4, 5 D) 5, 6
Sərvət dəyərində rəsm.
Avropanın məşhur sənət mərkəzlərinin birində uşağın biri vitrində cox gözəl bir rəsm gorür. Rəsmin qiyməti olduqca yuksək idi. Uşaq bu rəsmi növbəti ildə böyük qardaşının ad gününə hədiyyə almaq istəyir. Bir iş tapıb qənaətlə kecinərək yığdığı bütün pul ilə mağazaya gedir. Şanslıdır, rəsm əsəri hələ satılmamışdır. Icəri daxil olur, rəsmi bir müddət yaxından izlədikdən sonra rəsmi cəkən sənətkarı tapır : "Böyük qardaşımın ad günü üçün bu rəsmi satın almaq istəyirəm, bütün pulum da bu qədərdir"-deyir. Rəssam bir müddət düşündükdən sonra rəsmi paketləyir və uşağa satır. Uşaq paketini alır və təşəkkür edərək mağazadan cıxır. Rəssamın dostları da mağazada idilər və təəccüblə soruşarlar:"Sən nə etdin, o şəklin dəyəri milyonlar edərdi. Niyə bu qədər aşağı qiymətə satdın?" Rəssam cavab verir: "Bəli, mən bu rəsm əsərinə milyonlar verəcək bir cox insan tapa bilərdim, ancaq bütün sərvətini bu rəsmə verəcək neçə nəfər tapa bilərdim?..."
Avropanın məşhur sənət mərkəzlərinin birində uşağın biri vitrində cox gözəl bir rəsm gorür. Rəsmin qiyməti olduqca yuksək idi. Uşaq bu rəsmi növbəti ildə böyük qardaşının ad gününə hədiyyə almaq istəyir. Bir iş tapıb qənaətlə kecinərək yığdığı bütün pul ilə mağazaya gedir. Şanslıdır, rəsm əsəri hələ satılmamışdır. Icəri daxil olur, rəsmi bir müddət yaxından izlədikdən sonra rəsmi cəkən sənətkarı tapır : "Böyük qardaşımın ad günü üçün bu rəsmi satın almaq istəyirəm, bütün pulum da bu qədərdir"-deyir. Rəssam bir müddət düşündükdən sonra rəsmi paketləyir və uşağa satır. Uşaq paketini alır və təşəkkür edərək mağazadan cıxır. Rəssamın dostları da mağazada idilər və təəccüblə soruşarlar:"Sən nə etdin, o şəklin dəyəri milyonlar edərdi. Niyə bu qədər aşağı qiymətə satdın?" Rəssam cavab verir: "Bəli, mən bu rəsm əsərinə milyonlar verəcək bir cox insan tapa bilərdim, ancaq bütün sərvətini bu rəsmə verəcək neçə nəfər tapa bilərdim?..."
6. "Vitrin" sözünün leksik mənası...
A) Satilacaq malları nümayiş etdirmək üçün sərgi
yeri
B) Rəsm əsırlərinin nümayişi üçün nəzərdə tutulmuş yer
C) Hər hansı mağazanın adı
D) Alıcaların istirahəti üçün ayrılmış yer
7.Mətndəki əsas fikir hansı
cümlədə ifadə olunub?
A) Avropanın məşhur sənət
mərkəzlərinin birində uşağın biri vitrində cox gözəl bir rəsm gorür.
B) Uşaq bu rəsmi növbəti ildə böyük qardaşının ad gününə
hədiyyə almaq istəyir
C) Rəssam cavab verir: "Bəli, mən bu rəsm əsərinə milyonlar verəcək bir cox insan
tapa bilərdim, ancaq bütün sərvətini bu rəsmə verəcək neçə nəfər tapa bilərdim?..."
D) Rəssam bir müddət düşündükdən
sonra rəsmi paketləyir və uşağa satır.
8. “Sərvət dəyərində rəsm”
və “İdman ayyaqabıları”mətni üçün ortaq cəhət hesab edilə bilər.
A) Hər iki mətndəki uşaq obrazı iş qabiliyyətindən məhrudur.
B) Hər iki satıcı rəsm əsəri satır.
C) Hər iki satıcı üçün mənəvi qazanc
daha vacibdir.
D) Hər iki mətn təsviri xarakterli mətndir.
9. Mavi rənglə fərqləndirilmiş sözlər üçün ortaq cəhətdir.
A) Hər iki söz milli mənşəlidir.
B) Hər iki sözdə ahəng qanunu eyni şəkildə izlənilir.
C) Hər iki sözdə həm mənsubiyyət ,həm də hal
şəkilçisi var.
D) Hər iki sözün yazılışı ilə
deyilişi fərqlidir.
10. Çəhrayı rənglə
fərqləndirilmiş sözlər ismin hansı halındadır?
A) Adlıq halada
B) Qeyri-müəyyən yiyəlik halda
C) Yönlük halda
D) Qeyri-müəyyən təsirlik halda
Tərtib etdi: Yeganə İsgəndərova
Mövzu: Feli bağlamanın digər nitq hissələrindən fərqləndirilməsi.(VII sinif Azərbaycan dili)
Standart: 2.1.1.,
4.1.2., 4.1.4.
Məqsəd:
1. Feli bağlamanı diğər nitq hissələrindən
fərqləndirir.
2. Cümlədə omonim şəkilçili sözlərin oxşar və
fərqli cəhətlərini göstərir.
2. Cümlədə feli bağlamaları və feli bağlama
tərkiblərini tapır.
3. Feli bağlamaların yazılışı ilə bağlı qaydalara
əməl edir, durğu işarələrindən yerində istifadə edir.
Dərsin tipi: deduktiv
İş forması: böyük qrupla iş
İş üsulu: əqli hücum
Təchizat: iş vərəqləri, İKT
Dərsin gedişi
Motivasiya:
Qara
hərflərlə verilmiş sözlərin fərqini
tapın.
Gülümsərov oxumamış alimdir.
Dərslərini oxumamış gəzməyə getmə.
Başını üzməmiş, buradan get.
Allah bilib, dəvəyə qanad verməyib.
Səhvini başa düşüb üzr istəmək istədi, amma
artıq gec idi.
Ayılanda ətrafında heç kimi görmədi, hamı çıxıb getmişdi.
Günəş kimi müqəddəs
Bir həqiqət deyirəm
Azərbaycan deyəndə!
Uşaqda nə günah, günah belə şeyləri ona deyəndədir.
Göyçayın gülöyşə narından çantam tutunca yığdım.
Yol boyunca ağaclar əkilmişdi.
Bu xəbəri eşidər-eşitməz sənin yanına
gəldim.
Kor tutduğunu buraxmaz.
Məktubu dönə-dönə oxudum.
Min Qazaxda köhlən ata,
Yalmanına yata-yata,
At qan - tərə bata-bata
Göy yaylaqlar belinə qalx,
Kəpəz dağdan Göy gölə bax. (S.Vurğun)
Feli bağlamaların hansı mənanı ifadə etdiyini göstərin.
Onlar çörəyi tikə-tikə kəsib yeyirdilər.
Mən indi gələ bilmirəm, imtahanlarımı qurtarıb
gələcəyəm.
Kəndlilər alovun çoxaldığını görüb yaman əl-ayağa
düşmüşdülər.
Azadlıq hissi insanın qəlbində həvəs oyadaraq
yaşayıb-yaratmağa ruhlandırır.
Şahid ifadələri ilə tanış olmamış (tanış olmadan)
sizə heç nə deməyəcəyəm.
Rüstəm kişi onun nəzərə çarpan tutqunluğuna
əhəmiyyət vermədən birbaşa mətləbə keçdi.
Ağsaqqal sözü dinləmədən heç nə əldə etmək olmaz.
Qaraca qız tökülmüş meyvələri yığarkən gözü qara
pişiyə sataşdı.
Həyat səni güldürəndə gülmüsən,
Hünərin var,ağladanda gül görüm. (B.Vahabzadə)
Havanın qaraldığını görüncə ağlamağa başladı.
Özünə gələr-gəlməz başını qaldıraraq gözləri ilə
dostunu axtardı.
Mötərizədə verilmiş felləri feli bağlama şəklində
yaz.
Şahlar məclisindən kənar ol, kənar,
Pambıq od (görmək) alışıb yanar. (N.Gəncəvi)
Doğrusu, qavaldaş (çalın) mənə elə gəlirdi ki,
Qobustan qayalarının üstündə çəkilən şəkillər rəqs edir.
Cahandar ağa başını (qaldırmaq) üfüqə, sonra Kürün
o üzündəki meşəyə baxdı.
Bu divarı yaxşı-yaxşı (ağartmaq) heç yerə getməyəcəksən.
Nizami Gəncəvi “Xosrov və Şirin” poemasını
(bitirmək) Cahan Pəhləvana göndərdi.
Cümlələri sintaktik və morfoloji təhlil edin.
Cümlədə əsas hərəkəti izah edən sözləri seçin.
“SƏHƏR” qrupu
Cavan gələndə itlərə həmişə bir şaqqa ət gətirərdi.
“ARZU” qrupu
Çaparlar
qayıdarkən qoca palıd onların sir-sifətindən başa düşdü ki, pis xəbərlə
gəliblər.
“GƏLƏCƏK”
qrupu
Uşağın ağladığını görüb
çox qəzəbləndi.
“DOST” qrupu
O dayanmadan danışırdı.
Qiymətləndirmə: Qrupların fəaliyyəti ulduz işarələri vasitəsilə
meyarlar cədvəlinə əsasən qiymətləndirilir:
Qruplar
Meyarlar
|
Səhər
|
Arzu
|
Gələcək
|
Dost
|
Əməkdaşlıq
|
||||
Nizam-intizam
|
||||
Fəallıq
|
||||
Tapşırığın
yerinə yetirilməsi
|
||||
Xüsusi
qiymətləndirmə
|
Standart: 4.1.4. Sait və samitlərin, mürəkkəb sözlərin yazılış qaydalarına əməl edir.
Mövzu: Mürəkkb isimləər
Məqsəd:
● Mürəkkəb isimlər haqqında qaydaları mənimsəyir;
● Mürəkkəb isimlərin yazılış
qaydalarına əməl edir.
İş formaları: kollektiv iş, qruplarla iş, fərdi iş.
İş üsulu:
BİBÖ, müzakirə, Auksion.
İnteqrasiya: Təsviri incəsənət, Azərbaycan tarixi.
Resurslar:
iş vərəqləri, BİBÖ və qiymətləndirmə
cədvəli.
Motivasiya: Şagirdlərə Məhəmməd Peyğəmbərin kəlamı nümayiş
etdirilir və soruşulur: Nöqtələrin yerində hansı söz olmalıdır? Şagirdlərdən
“mürəkkəb” cavabı alındıqdan sonra onlara ikinci sual verilir. Mürəkkəb bu kəlamda
nə bildirir? Təsviri incəsənətlə əlaqə yaradılır. Məlumat verilir ki, bu sahədə
mürəkkəbdən istifadə etməklə mükəmməl əsərlər yaradılmışdır. Bəs bu sözün daha
hansı mənası var? Biz bu sözə daha harda rast gəlirik? Fikir nitq hissələrinin
sadə, düzəltmə və mürəkkəb olmasına yönəldilir. Şagirdlərə bu gün mürəkkəb
isimlər barədə məlumat alacaqları bildirilir. Sonra əvvəlcədən hazırlanaraq
divardan asılmış BİBÖ cədvəlinin ilk iki xanası onlarla birlikdə doldurulur.
B
|
İB
|
Ö
|
Mürəkkəb isimlər müxtəlif üsullarla
yaranır. İki və daha artıq sözün birləşməsindən əmələ gəlir
|
Mürəkkəb isimlərin tərəfələri necə sözlər
ola bilər? Onlardan hansı bitişik, hansı
defislə yazılır?
|
Müəllim tərəfindən mürəkkəb isimlərlə
bağlı slayd əyləncəli tapşırıq üzərində izah edilir. Daha sonra motivasiya
sualına qayıdılır və şagirdlərdən soruşulur: Uşaqlar biz hansı şəhidləri
tanıyırıq? Xocalı cavabı alındıqdan sonra tarixlə əlaqə yaradılır və qan
yaddaşımızdan səhifələr vərəqlənir. Sonra dərslik açılır və “Xocalıdan yadigar”
mətnindəki mürəkkəb ismin işləndiyi abzas onlarla birlikdə müzakirə edilir. Biz
mürəkkəb isimlərin yaranma yolları barədə nəzəri məlumat aldıq. İndi gəlin görək
bu abzasda işlənmiş soyqırım sözü hansı üsulla yaranan mürəkkəb isimlərə aid
edilə bilər. Bu abzas şagirdlərdən birinə oxudulur. Müzakirə başlanır. Müzakirədən
sonra məlum olur ki, bu söz bir sadə və bir düzəltmə sözün birləşməsindən
yaranmışdır. Soy + qır + ım. Şagirdlərə Qırım sözünün məram, məqsəd, niyyət
mənaları da verməsi xatırladılır. Məs: Qırımını öyrəndim. Məramını öyrəndim.
Tədqiqat
sualı: Mürəkkəb
isimlərin yazılış qaydaları hansılardır?
Tədqiqatın aparılması: Şagirdlər 5 qrupa bölünür. Onlara müvafiq
tapşırıqlar əksini tapan iş vərəqləri paylanılır.
Şuşa
1. Müxtəlifmənalı sözlərin birləşməsindən
yaranan 10 mürəkkəb isim yazın
2. Bu cür isimlərin yazılışı barədə qayda
tərtib edin.
Ağdam
1. Yaxınmənalı sözlərin birləşməsindən yaranan
10 mürəkkəb isim yazın
2. Bu cür isimlərin yazılışı barədə qayda
tərtib edin.
Füzuli
1.
Əksmənalı
sözlərin birləşməsindən yaranan 10 mürəkkəb isim yazın
2. Bu cür isimlərin yazılışı barədə qayda
tərtib edin.
Kəlbəcər
1. Müstəqil mənası olmayan sözlərin birləşməsindən
yaranan 10 mürəkkəb isim yazın
2. Bu cür isimlərin yazılışı barədə qayda
tərtib edin.
Xocalı
1. “Ha”, “a” bitişdiricilərinin vasitəsilə
birləşən eyni fel köklərinin təkrarı ilə yaranan 10 mürəkkəb isim yazın
2. Bu cür isimlərin yazılışı barədə qayda
tərtib edin.
İnformasiyanın mübadiləsi: Təqdimatlar dinlənilir.
İnformasiyanın müzakirəsi: Dinlənilən təqdimatlar qrupla birgə müzakirə
olunur.
Nəticə: Mürəkkəb isimlər yazılışına görə iki yerə bölünür:
bitişik və defislə yazılanlar. Müxtəlifmənalı sözlərin birləşməsi, eləcə də ha,
a bitişdiricilərinin vasitəsi ilə yaranan isimlər bitişik, digərləri defislə
yazılır. Bitişik yazılan mürəkkəb isimlər bir vurğu altında deyilir.
BİBÖ cədvəlinin öyrəndim
xanası şagirdlərin köməyi ilə doldurulur.
B
|
İB
|
Ö
|
Mürəkkəb isimlər müxtəlif üsullarla
yaranır. İki və daha artıq sözün birləşməsindən əmələ gəlir
|
Mürəkkəb isimlərin hansı bitişik,
hansı defislə yazılır?
|
Müxtəlifmənalı sözlərin birləşməsi, eləcə
də ha, a bitişdiricilərinin vasitəsi ilə yaranan isimlər bitişik, digərləri
defislə yazılır. Bitişik yazılan mürəkkəb isimlər bir vurğu altında deyilir.
|
Yaradıcı
tətbiqetmə: Şagirdlərə
8-ci tapşırıq verilir. Düzgünlüyü slaydla yoxlanılır. Kim daha tez və düzgün
cavablandırarsa fərdi şəkildə mükafatlanacağı söylənilir. Bununla da Auksion həyata
keçirilmiş olur. Sonra 9-cu tapşırıq
SMART BOARD proqramı vasitəsilə
şagirdlər tərəfindən yerinə yetirilir.
Qiymətləndirmə:
Məqsədə uyğun
tərtib edilmiş meyarlar üzrə aparılır.
Meyarlar
Qruplar
|
Şuşa
|
Ağdam
|
Füzuli
|
Kəlbəcər
|
Xocalı
|
Qaydanı düzgün tətbiq edir
|
|||||
Mürəkkəb sözləri düzgün yazır
|
|||||
Fikrini düzgün izah edir
|
|||||
Vaxta qənaət edir
|
|||||
Əməkdaşlıq edir
|
Ev
tapşırığı: Evdə içində
yaranma üsulundan asılı olmayaraq 5 mürəkkəb ismin işləndiyi “Xocalı meşəsində
vahiməli gecə” adlı esse yazın.
İsgəndərova
Yeganə Əvəz qızı.
Göygöl rayon
L.Məhərrəmov adına Şəhriyar kənd tam orta
məktəbin Azərbaycan
dili və ədəbiyyat müəllimi.
DƏRS PLANI
Mövzu:
Sözün
tərkibi. Kök və şəkilçi.
Standart: (4.1.2)Sözün səs tərkibini, semantik xüsusiyyətlərini,
tərkibni, yaranma üsullarını və
qrammatik mənasını(ad,
əlamət, hərəkət
bildirməsini) izah edir.
Məqsəd:
● Sözü tərkib hissələrinə ayırır;
● Kök və şəkilçinin fərqini izah edir;
● Azərbaycan dilində kök və şəkilçinin yerini müəyyənləşdirir;
Dərsin tipi: İnduktiv
İş üsulları: beyin həmləsi,
karusel, müzakirə, venn diaqramı,klaster
İş formaları: qruplarla
iş, kollektiv iş, fərdi iş.
İnteqrasiya: Həyat
bilgisi,musiqi,ingilis dili.
Resurslar: mimio
qalereya, animashki.ru, google.az
Dərsin gedişi ( 45 dəqiqə)
Motivasiya:(Problemin qoyuluşu) Şagirdlərə kökü və gövdəsi olan agac şəkli göstərirəm
və sualla müraciət edirəm: “ Əgər ağacın gövdəsini kökündən ayırsaq, nə baş verəcək?” Şagirdlərin
fərziyyələrini alaraq lövhədə yazıram.Düzgün varianti monitorda
işıqlandırıram.Şagirdlərin fərziyyələrini düzgün variantla yoxlayır,mövzudan kənar
fərziyyələri ixtisar edirəm.Şagirdləri tədqiqat sualına yönləndirmək üçün yönəldici
suallarla şagirdlərə müraciət edirəm.”Dəmirçi sözünü tərkib
hissələrinə ayırın və yuxarıda gördüyünüz ağacla müqayisə edin.Onları hansı
xsusiyyətlərinə görə eyniləşdirmək olar?” Şagirdləri istiqamətləndirdikdən
sonra tədqiqat sualını monitorda göstərirəm.Həmçinin tədqiqat sualını divardan
asıram.
Tədqiqat sualı:
● Kök və şəkilçinin
fərqi nədir?
● Dilimizdə yerinə görə kök və şəkilçinin vəziyyəti
necədir?
Problemin həlli:Tədqiqatın
aparılması üçün verdiyim ilk tapşırıq “Kök və şəkilçi” oyunu adlanır.
Tapşırıq
1.Vatman üzərində mətn verilir və şəkilçilərin yerinə nöqtələr
qoyulub.Vatmnın boş hissələrinə yapışqanlı kagız üzərində şəkilçilr yazılb
yapışdırılıb.Şagirdlər uyğn gələn şəkilçiləri tapıb mətndə yerinə qoyurlar. . Tapşırıq
2. Bu tapşırıq karusel üsulu əsasında
hazırlanıb və bütün qruplar tərəfindən yerinə yetirilir. Hər qrup “dost “sözünə
toplar üzərindəki şəkilçilərdən uyğun gələnini seçib artırı
İnformasiyanın
mübadiləsi və müzakirəsi hər bir tapşırığın yerinə yetirilməsindən dərhal sonra
aparılır.Müzakirə zamanı sualla müraciət edirəm.”Nə üçün verilmiş sözə cəm şəkilçisinin
–lər formasını deyil,-lar formasını artırdınz?”Müzakirə zamanı şagirdlərin diqqətini
kök və şəkilçinin yerinə yönəldirəm.
Tapşırıq 3.Hər
bir qrupa aşağıdakı kimi cədvəl çəkmək tapşırıram.
Birinci qrup
verilmiş sözləri şəkilçilərin yerinə görə qruplaşdırır;
İkinci qrup ön şəkilçili sözlərin köklərinin milli
mənşəli və ya alınma olduguna görə qruplaşdırır.
Üçünü qrup ön şəkilçili sözləri ərəb-fars və avropa
mənşəli olduğuna görə qruplaşdırır.
Birinci qrupa kök və şəkilçiyə(leksik və qrammatik)
məxsus xüsusiyyətləri aşağıdakı xanalarda müəyyənləşdiməyi tapşırıram.
İkinci qrupa kök və şəkilçiyə məxsus xüsusiyyətləri Vennn diaqramında işləməyi tapşırıram
Üçüncü qrupa klaster(şaxələmdirmə)üsulundan istifadə etməklə kökə məxsus xüsusyyətləri seçib onun ətrafında yazmağı tapşırıram
Təqdimat
zamanı şagirdlərin kök və şəkilçinin xüsusiyyətləri ətrafında müzakirələrini təşkil edirəm.Hər bir
tapşırığın təqdimatından sonra düzgün variantı monitorda işıqqlandırılır və
şagirdlər yerinə yetirdikləri tapşırığı düzgün variantla yoxlayırlar.
Nəticə və
ümumiləşdirmə:Şagirdlərlə birlikdə dərsin sonundan əvvəlinə doğru
baxış keçirilir (refleksiya).Müsahibə yolu ilə şagirdlərin keçirilən mövzu ilə
bağlı qənaət və nəticələrini(əyləncəli və musiqili oyun şəkilində) alıram və əvvəlcədən
müəyyənləşdirdiyim nəticəni monitorda işıqlandırıb şagirdlərin nəticələri ilə nə
dərəcədə üst-üstə düşdüyünü
yoxlayıram.
Qiymətləndirmə:Şagirdlərin
qiymətləndirilməsini dərs boyu yeri gəldikcə,
dörd meyar üzrə (1.Əməkdaşlıq. 2.Sözləri kök və şəkilçiyə
ayırır. 3.Kök və şəkilçiyə aid xüsusiyyətləri müəyyənləşdirir. 4.Dilimizdə kök
və şəkilçinin yerini müəyyənləşdirir.) dörd səviyyədə (əla, yaxşı ,orta, zəif) aparıram.
Ev tapşırığı:”Mən dərsdən
sonra...”başlığı altında esse yazın və mətnin içərisindən sözlər seçib kök və şəkilçiyə
ayırın.
0 коммент.:
Отправить комментарий